Siirry suoraan sisältöön

Witas Oy

Teema 2: Kuinka rytmitän työskentelyä?

Askel 1 – Kuuntele aiheeseen liittyvä podcast

Hyvy-leima-keltainen

Askel 2 – Pohdi seuraavia kysymyksiä omalta kohdaltasi

  • Voitko luottaa siihen, että suorituskykysi säilyy hyvällä tasolla läpi päivän ja viikon?
     
  • Mihin aikaan päivästä sinä olet parhaimmillasi minkäkin tyylisiin tehtäviin? Onnistuvatko esimerkiksi ajatustyötä tai vuorovaikutusta vaativat tehtävät paremmin jossain tietyssä kohtaa päivää?
     
  • Pidätkö päivän aikana taukoja, jotka rauhoittavat sinua?
     
  • Huomioitko kehosi tarpeita (esim. nälkä, jano, liike, lepo) työpäivän mittaan?

Askel 3 – Ota käyttöön seuraavat yrittäjälle suunnatut keinot työskentelyn rytmittämiseen

  • Erota ydintyö ja muu työ. Listaa esim. viikon ajan työtehtäviä, joihin käytät aikaa. Mitkä tehtävistä ovat yritystoimintasi ja työnkuvasi kannalta olennaisimmat eli ydintyötäsi? Mitkä taas kuuluvat enemmän tukitöiden tai pakollisten pahojen puolelle? Jos vain mahdollista, käytä ydintyöhösi päivän osat, jolloin jaksamisesi ja keskittymisesi ovat parhaimmillaan. Tee tukitöitä ja pakollisia pahoja vähemmän terävinä hetkinä. Huomaa, ettei kaikkia työtehtäviä tarvitse tehdä täydellä teholla, vaan voimia voi säästää olennaisimpiin.
     
  • Pidä mikrotaukoja (1-10 min tauko työhön). Pienet tauot parantavat työtyytyväisyyttä, vähentävät väsymystä ja edistävät sekä tuottavuutta että palautumista työpäivän jälkeen. Sopivia taukotekemisiä ovat esim. syvä hengitys, pieni kävely, hauskat jutut ja vitsit, taukojumppa (yksikin liike riittää!), pieni välipala, mielimusiikin kuuntelu, ikkunasta ulos katselu tai juttuhetki työkaverin kanssa. Muista tauot etenkin, jos teet etätyötä, jossa on helppo hypätä suoraan palaverista toiseen.
     
  • Kokeile hiljaista tuntia. Hiljainen työtunti lisää tuottavuutta sekä tunnin aikana että koko lopputyöpäivänä. Jos vain suinkin mahdollista, varaa työpäivästä siis 1 tunti, jonka aikana olet rauhallisessa työskentelytilassa ja hiljennät puhelimen, sähköpostin ja somen. Tee keskittymistä vaativia tehtäviä hiljaisen tunnin aikana. Kun saat niitä liikkeelle, voi kokemuksesi koko työpäivän tehtävien hallinnasta parantua verrattuna tilanteeseen, jossa jatkuvat keskeytykset tekevät mahdottomiksi esim. kirjallisiin töihin keskittymisen.
     
  • Tee yksi asia kerrallaan ja käytä todo-listoja. Monen asian yhtä aikaa tekeminen häiritsee keskittymistä, muistia ja oppimista. Kun teet vain yhtä asiaa kerrallaan, säilyy tunne työn hallinnasta paremmin ja on myös helpompi asettaa tehtävät tärkeysjärjestykseen. Todo-listan käyttö taas vapauttaa mielestäsi tilaa muuhun kuin hoidettavien asioiden muistissa pitämiseen. Tee siis lista hoidettavista asioista. Siirry seuraavaan vasta, kun edellinen on valmis. Jos vastaan tulee uusia tehtäviä, sijoita ne listalle sopivaan kohtaan ja jatka asia kerrallaan etenemistä.

Askel 4 – Kokeile lyhyttä rauhoittumisharjoitusta

  • Kun rauhoitamme hengitysrytmiämme, se toimii keholle ja mielelle viestinä siitä, ettei ole kiire minnekään ja pärjätään vähemmilläkin kierroksilla. Kikka on kätevä, koska hengitys kulkee jatkuvasti mukanasi ja voit käyttää sitä myös seurassa tai stressaavan työtehtävän aikana. 
  • Kuuntele harjoitusäänite https://soundcloud.com/laurea-ammattikorkeakoulu/vireystilan-pikarauhoittaminen 
  • Voit myös harjoitella seuraavan ohjeen avulla omaan tahtiisi:
        1. Hengitä sisään laskien kolmeen.
        2. Hengitä ulos laskien kuuteen.
        3. Jatka omaan tahtiin muutama minuutti ja seuraa vaikutuksia oloosi.
Witas Oy logo
Kannonkoski logo posa
Kyyjärvi vaakuna 500px.svg
ESR